Celotáborová hra
Programy dnů
Lidé na táboře
Fotografie
Pohlednice z tábora
|
ZLATÉ OSTROVY
aneb
SEXTAGONIE
Úvod: Každé ze šesti družstev představuje posádku jedné lodi, která se snaží objevit Zlaté ostrovy
a přivést odtud co nejvíce truhel zlata do svého přístavu. Pro přepravu zlata slouží dopravní lodě.
Na začátku hry máte k dispozici pouze jednu dopravní loď. Časem, podle vašeho úspěchu v dílčích hrách,
si budete moci koupit lodě další a to dokonce i jednu bitevní.
Mapa je tvořena sextagony (tj. pravidelnými šestiúhelníky) a má tedy šest stran. Představuje
Sextagonský oceán obklopený ze všech stran pevninou. Na pevnině se nacházejí přístavy (každé družstvo
má vždy pouze jeden). Políčka mapy obsahují mnoho různých prvků: Základním a nejpočetnějším prvkem
je moře, které nemá nějaký hlubší význam a které vyplňuje většinu mapy. Nejdůležitějším prvkem jsou
ostrovy s poklady, kterých je na mapě řádově 20. Každý ostrov má u sebe uvedené číslo, které říká,
kolik truhel zlata na ostrově zbývá. Počet truhel na různých ostrovech se může lišit a většinou se i
lišit bude. Ostatní prvky na mapě budou vysvětleny později.
Mapa je na začátku hry zakryta, tzn. že nikdo neví, kde se který prvek nachází. Políčka mapy se odkryjí
tehdy, pokud přes ně pluje nějaká loď, a od té chvíle pak zůstanou odkryta až do konce hry.
Odkryté políčko je viditelné pro všechny družstva.
Provedení: Přístav je kartička, která se umísťuje těsně za okraj mapy. Na začátku hry je
každému družstvu přidělena jedna strana mapy, na které si družstvo libovolně zvolí pozici svého
přístavu. Lodě jsou špendlíky s barevnými vlaječkami. Na začátku má každé družstvo jednu přepravní
loď a to zapíchnutou v přístavu. Lodě se podle určitých pravidel pohybují po mapě a jsou vždy zapíchnuty
do jednoho políčka. Na jednom políčku může být libovolný počet lodí a to bez ohledu na družstvo,
kterému patří.
Pravidla pro pohyb:
Za každou dílčí hru družstva získávají body. Maximální počet je 18 (ti nejúspěšnější),
pak 15, 12, 9, 6 a 3 pro poslední. Tyto body se musí vždy zužitkovat na dvě následující
věci (není možno je skladovat do příštího kola):
na a) pohyb lodí a přístavu:
Za jeden bod můžou pohnout !! všemi loděmi současně !! o 1 políčko na mapě a zároveň posunout
přístav podél okraje mapy o jednu zátoku (sousedí se třemi políčky). Přístavem je i povoleno
jet mimo svoji "rodnou" stranu, na které družstvo začínalo. Pohyb lodi z jednoho políčka na jiné
je možný pouze tehdy, pokud spolu tyto políčka sousedí jednou stranou.
Pozor: pohyb není povinný; zatímco se nějaká loď pohybuje, jiná může stát a nebo se pohnout o míň
polí, než jí umožňuje bodový zisk. Tedy například: chce-li družstvo využít osmi bodů pro pohyb s
loděmi, mohou s jednou lodí jet o osm políček, s jinou o pět a s jednou se nemusí vůbec hnout z místa.
a na b) nákup nových lodí:
i) dopravní loď = 6 bodů - pro přepravu pokladů, uveze však vždy jen jednu truhlu. Maximální
počet těchto lodí je 6.
ii) bitevní loď = 9 bodů - pro ničení nepřátelských lodí (bude popsána později). Je povoleno
mít !! pouze jednu !! a je-li zničena, je možné koupit novou.
Je samozřejmě povoleno a) a b) kombinovat, tzn. za část bodů koupit lodě a za zbylou část s
loděmi pohnout. Pozor: není možné v jednom kole koupit loď a zároveň s ní pohnout.
Dopravní lodě:
Dopravní loď sebere z ostrova jednu truhlu, pokud (1) přes ostrov přejede nebo na něm zakotví a
pokud (2) na něm nějaká truhla byla (ostrovy totiž mohou být časem prázdné). Pozor: pokud loď
pluje po neodkrytých políčkách a cestou ostrov objeví, truhlu sebere automaticky.
Bitevní lodě:
Každá bitevní loď je vybavena děly s "nekonečně" mnoha střelami a každá dostřelí do dálky 6ti
políček od pozice lodi (samozřejmě i blíž). Políčko, kam střela dopadne, způsobí mohutný výbuch,
který zasáhne všech 6 sousedních políček. Všechny lodě, bez ohledu na družstva, jimž přísluší,
budou na těchto sedmi polích zničeny a klesnou na dno oceánu - však pozor !! kromě pokladu !! Pokud
nějaká ze zasažených lodí vezla poklad, zůstává poklad na políčku, kde se loď potopila. Pak každá
prázdná loď (tj. bez pokladu), která přes toto políčko přejede, automaticky poklad sebere (pokladem
je myšleno 1 truhla zlata).
Bitevní loď může vypálit každé kolo pouze jednou a to úplně na konci - po skončení pohybu všech
lodí na mapě (!! všech družstev !!). Znamená to tedy, že při střílení musíte předvídat, kam která
loď dopluje, a naopak být v pozoru, abyste nevpluli někomu na mušku.
Zbylé prvky na mapě:
a) prvky mající okamžitý účinek:
- POSEIDON: pokud na něj loď najede, Poseidon vyvolá ohromnou vlnu, která loď
odnese až do přístavu (i s pokladem, pokud ho veze). To platí i pro loď, která ho prvně objeví.
- ÚTESY: loď, která je objeví, ztroskotá a stane se nadále nepoužitelnou.
- CHOBOTNICE: loď, která na ni najede (i objeví), uvázne a musí počkat až ji přijede
vysvobodit jiná loď ze stejného družstva.
- ÚZEMÍ MÍRU: na tomto políčku i na všech 6ti sousedních polích okolo se neprojeví
žádný výbuch z kterékoliv bitevní lodě. Všechny lodě, které se zde nachází, jsou tedy
v bezpečí proti všem bitevním lodí.
- BERMUDSKÝ TROJÚHELNÍK: loď zde uvázne a příští kolo pokračuje v cestě dál.
- RUM: opitá loď splní plán cesty, ale v důsledku opilosti se vrátí na políčko s rumem.
b) prvky mající vliv až na příští kolo:
nová DOPRAVNÍ LOĎ: připadne tomu družstvu, které ji lodí objeví.
- DALEKOHLED: loď, která přes něj přejede, si v příštím kole může zvolit libovolné neodkryté
políčko, které se tím odkryje a s ním i všech šest sousedících. Loď zůstává na svém místě.
- MAPA: loď, která přes ni přejede, si ji přečte a pouze ona se dozví, kterým přibližným
směrem se má vydat, aby narazila na nejbližší ostrov s pokladem.
Příklad: směr severo-severo-západ vám říká, že se máte pohybovat dvakrát tak rychleji na
sever než na západ.
- MOŘSKÁ PANNA: ochrání každou loď, která přes ni přejede, v příštím kole proti bitevním
lodí. Nepřátelské lodě budou zaslepeni její krásou a na střílení zapomenou.
- MOŘSKÝ KONÍK: v příštím kole se zdvojnásobí rychlost lodi, která přes něj přejede.
- PŘÍDAVNÝ ČLUN: loď pobere dvě truhly zlata místo jedné. Vydrží tak dlouho (tj. tolik kol),
dokud obě truhly nenabere a neodveze do přístavu. Pak člun mizí.
Všechny prvky kromě 1), 2), 4) a 5) platí nonstop pro všechny lodě, které přes ně přeplují.
Systém výměny informací:
Každé družstvo napíše na papírek seznam lodí, které chtějí zakoupit.
Na zmenšené mapce, kterou každé družstvo obdrží, vyznačte !! obyčejnou tužkou !!
přes která políčka chcete kterou lodí plout. Cílové pozice označte křížkem. Pokud chcete
pohnout s přístavem, vyznačte jeho cílovou pozici též křížkem. Chcete-li vystřelit, políčko,
kam střílíte, lehce vyšrafujte.
Žolíci - JOKERS: Na začátku hry má každý k dispozici jednoho žolíka. Družstvo ho může
kdykoliv před nějakou dílčí hrou na sebe vsadit a tím získává dvojnásobek bodů.
Mapa sextagonie
Stanice Techniků Vyšehrad
Vratislavova 15
128 00 Praha 2
Tel. 02/90000751
|
|