Cíl
Porozumění základům práce s počítačem na
programátorské úrovni.
Osnovy:
- Zkusím 10-13 letým dětem představit průřez
světem počítačů bez ohledu na operační systém nebo na velikost počítače. Jak
musí myslet programátor, jaká různá prostředí může potkat.
- Na začátku předvedu možné základní přístupy
k programování, jak v Linuxu, tak v MS Windows, i na pokročilém telefonu, se
zdůrazněním rozdílů programování v textovém režimu (konzoli) a v paradigmatu
GUI. Rád bych ukázal, co je stejného a čím se naopak liší přístupy v
jazycích Pascal, C, Assembler, Java, Smalltalk a Python.
- Z praktických i pedagogických důvodů jsem
pro cca první půlrok systematické práce zvolil prostředí Lazarus, což je
volně šiřitelný program pro systémy Windows i Linux, umožňující v jazyce
Pascal jednoduše psát kromě konzolových i grafické aplikace. Právě zde se
naučíme a zažijeme základní pojmy a schémata platná pro jakýkoliv
programovací jazyk, který si kdo později zvolí. Aby to nebylo nudné,
předvádím ukázky různých programů a vůbec témat počítačového světa na
notebooku, samozřejmě s využitím projektoru. Mobilní telefony a jejich
programování jsou také významným tématem.
- Druhý půlrok bude ve znamení opakování a
zpřesňování toho, co se dosud probíralo. Pojmy jako proměnná, přiřazení,
cyklus atd. by se měly oddělit od programovacího jazyka, a u těch dobrých
studentů by se mělo jejich používání zautomatizovat. Půjde o scelování
dosavadních znalostí.
- Očekávám, že se mi podaří představit
možnosti a zaujmout, otevřít dveře bez zdůrazňování nějaké konkrétní oblasti
či programovacího paradigmatu, ale zároveň ukázat přímou a dětmi použitelnou
cestu k psaní fungujících programů.
Doporučená literatura:
|