Vodní šachy
Hrají vždy dva týmy proti sobě na zmenšené šachovnici – 6*6 se speciálním rozmístěním figurek (obrázek vpravo)
Figury se pohybují dle normálních pravidel šachu. Pěšec při svém prvním tahu nemůže táhnout o dvě políčka. Braní mimochodem ani rošáda nejsou přípustné.
- Věž: pohybuje se v řádku nebo sloupci
- Střelec: pohybuje se šikmo
- Jezdec: pohybuje se do L – skoky o dvě políčka v jednom rozměru a o jedno v druhém
- Pěšec: pohybuje se o jedna dopředu
- Král: o jedna jakýmkoliv směrem
Pokud pěšec dojde až na protější kraj šachovnice, stane se dámou – ta se může pohybovat šikmo, vodorovně nebo svisle.
Figurky se navzájem nevyhazují – není možné táhnout na (nebo přes) políčko, kde stojí jiná figurka. Namísto toho se používá házení pytlíkem vody:
- Každá figurka má na počátku dva pytlíky, které si nese v ruce. Figurka nemá možnost si v rámci kola jakýmkoliv způsobem opatřit nové – nelze sbírat použité pytlíky, předávat pytlíky v týmu, atd.
- Figurka, která právě táhla, může hodit 1 pytlík s vodou jakýmkoliv směrem (ideálně na nepřátelskou figurku).
- Platný zásah je takový zásah, při kterém pytlík a zasáhne cílového hráče. (Pokud byl hráč vodou pouze ochrstnut, není to platný zásah). Zásahy platí pouze od boku nahoru, do nohou ne. Platnost zásahu rozhoduje vedoucí.
- Pokud je figurka plně zasažena, odchází ze hry – jedinou výjimkou je KRÁL, který je nesmrtelný.
- Člověk v ohrožení se může ráně pytlíkem vyhýbat, ale bez toho, aby posunul chodidlo (udělal krok).
Rozdělení rolí figurek v rámci týmu je libovolné. Hru týmu ale řídí KRÁL – ostatní hráči v týmu pouze plní jeho příkazy (a při hře tedy nediskutují nad taktikou).
Partie končí, pokud
- Nikdo v hracím poli už nemá pytlíky
- Doba hry přesáhla rozumnou míru (určuje vedoucí – typicky jde o 20 tahů)
Hodnocení
Zásah krále se hodnotí 2 body a zásah jiné figurky je za 1 bod. Kdo má více bodů, vyhrál partii. Do hodnocení hry se počítají dosažené body.